- Jumbo heeft flink last gehad van het verbod op tabaksverkopen in supermarkten dat op 1 juli 2024 is ingegaan.
- Het supermarktconcern liep hierdoor vorig jaar 400 miljoen euro omzet mis.
- Zonder het tabaksverbod zou de omzet met 3 procent zijn gestegen, maar nu is die met 2,3 procent gedaald.
- Lees ook: Jumbo vermindert diefstal bij zelfscankassa’s door meer controles, camera’s en waarschuwingen
Supermarktconcern Jumbo heeft flink last gehad van het verbod op tabaksverkopen in supermarkten dat op 1 juli 2024 is ingegaan. Het concern liep hierdoor vorig jaar 400 miljoen euro omzet mis.
De omzet die valt onder de Jumbo-formule is in 2024 met 2,3 procent gedaald tot 10,6 miljard euro. Gecorrigeerd voor onder meer de stop op tabaksverkopen zou sprake zijn geweest van een stijging van de omzet met bijna 3 procent, aldus Jumbo.
Topman Ton van Veen stelt dat de gehele branche last heeft gehad van het wegvallen van de tabaksverkoop. “Vanwege het relatief hoge aandeel tabaksomzet bij Jumbo heeft dat ons niet alleen ruim 400 miljoen euro aan verkopen, maar in de tweede helft van het jaar ook significant marktaandeel gekost.” Het marktaandeel van Jumbo daalde vorig jaar van 21 procent naar ongeveer 20,5 procent, stelt het supermarktconcern. Het aantal supermarkten in Nederland is per saldo met drie gedaald tot 689 Jumbo-winkels.
Ook de verzelfstandiging van La Place-restaurants halverwege vorig jaar drukte op de resultaten van het bedrijf. Daardoor viel de omzet nog eens 50 miljoen euro lager uit. Ook heeft Jumbo vorig jaar voor ruim 150 miljoen euro aan prijsverlagingen doorgevoerd. Met die prijsverlagingen probeert de supermarktketen klanten aan zich te binden.
Jumbo heeft ook verschillende maatregelen doorgevoerd om geld te besparen. Zo kondigde het bedrijf vorig jaar een reorganisatie aan, waarbij per saldo 350 banen op het hoofdkantoor in Veghel zijn geschrapt. Die levert Jumbo vanaf dit jaar 50 miljoen euro aan jaarlijkse besparingen op.
Jumbo heeft ook 50 miljoen euro bespaard op de inkoop van producten door samen te werken met internationale inkooporganisaties. Het verlies door winkeldiefstallen in de supermarkten is bovendien met ongeveer 30 miljoen euro gedaald. Het beëindigen van grote sponsorcontracten in de sportwereld leverde nog eens een besparing van 20 miljoen euro op.
Vanwege prijsonderhandelingen met leveranciers waren er vorig jaar geregeld lege schappen te vinden in Jumbo-supermarkten. Jumbo "betreurt dat", maar stelt wel dat dankzij "scherpe inkoop" de prijzen van A-merkproducten "waar mogelijk" zijn verlaagd. Daarmee heeft Jumbo naar eigen zeggen de inkoopvoordelen "doorgegeven aan haar klanten".
In België had Jumbo wel een goed jaar. De supermarktketen telde eind vorig jaar 37 winkels in dat land en behaalde 397 miljoen euro omzet, een groei van ruim 22 procent.
Jumbo zat volgens CEO in serieuze crisis
Supermarktconcern Jumbo zat in een "serieuze crisis", zegt topman Ton van Veen donderdag bij de presentatie van de jaarresultaten in Veghel. Maar de winkelketen voert volgens hem nu een nieuwe koers en probeert onder meer met prijsverlagingen klanten aan zich te binden. Jumbo voert daarvoor stevige onderhandelingen met leveranciers.
In vergelijking met sommige andere supermarkten in Nederland is Jumbo de afgelopen jaren minder voordelig geworden, geeft Van Veen toe. Daarom hanteert Jumbo nu een "hardere inkooplijn" dan eerst. "In een markt waarbij om tienden van procenten wordt gestreden, kun je je niet veroorloven dat je producten met procenten te duur inkoopt", legt Van Veen uit. Jumbo werkt inmiddels samen met internationale inkooporganisaties om betere prijzen bij leveranciers te kunnen uitonderhandelen. "Ik denk dat we het spel beter beheersen."
Klanten hebben vorig jaar gemerkt dat er soms lege schappen waren die het gevolg waren van prijsonderhandelingen met leveranciers. Onder meer producten van fabrikanten als Douwe Egberts, Nestlé en De Ruijter ontbraken enige tijd bij de supermarktketen.
Hierdoor heeft Jumbo naar eigen zeggen wel de prijzen van A-merkproducten kunnen verlagen voor consumenten. "Als je nu kijkt naar waar we staan ten opzichte van onze grote concurrenten, zijn we weer duidelijk goedkoper", meent Van Veen.
Miljoenenbesparing door maatregelen tegen diefstal
Het verlies door winkeldiefstallen bij supermarkten van Jumbo is vorig jaar met 30 miljoen euro gedaald tot ongeveer 70 miljoen euro. Dat kwam volgens het supermarktconcern door getroffen maatregelen tegen diefstal en agressie en omdat Jumbo aandacht heeft gevraagd voor een prettige en veilige werkomgeving voor klanten en collega's.
In 2023 werd er nog voor meer dan 100 miljoen euro gestolen uit de supermarkten van Jumbo, maakte de supermarktketen vorig jaar bekend. Toen bedroeg het verlies door gestolen producten in veel winkels ongeveer 1 procent van de omzet. Ook werden winkelmedewerkers geconfronteerd met onprettige situaties en toegenomen spanningen, zei het bedrijf.
Hierop nam Jumbo verschillende maatregelen om winkeldiefstal aan te pakken. Zo controleert Jumbo klanten vaker bij de zelfscankassa's en heeft het supermarktconcern meer camera's in de winkels opgehangen. Ook werden in een aantal winkels medewerkers of beveiligers ingezet.
Daarnaast communiceert het bedrijf extra opvallend in alle winkels naar klanten dat boodschappen moeten worden afgerekend en dat scherper op diefstal wordt gecontroleerd. Door de maatregelen is het gevoel van veiligheid in de winkels vorig jaar toegenomen, zegt Jumbo.
Jumbo hoopt het verlies door diefstal nog verder terug te brengen, tot gemiddeld 0,5 procent van de omzet in supermarkten, zegt de directie donderdag bij de bekendmaking van de jaarcijfers. Winkeldiefstal 100 procent uitbannen is "een utopie", denkt financieel directeur Peter van Erp. "Maar ik denk dat we het naar normale proporties hebben teruggebracht."